Vi Cykler Til Arbejde 2025

Eksemplerne markeret med VCTA er alle samlet ind på min pendlerrute til og fra arbejde. Jeg har samlet både eksempler på gode forhold på cykelstien, eksempler på mindre gode og så er der desværre også steder hvor det er direkte usikkert eller endda farligt. Jeg tror ruten er meget typisk for danske forhold.

Jeg filmede hele ruten og har lavet et kort sammendrag.

T-krydset ved Tonne Kjærsvej og Koldinglandevej er nok det værste eksempel. Her har man valgt et design hvor man både forsøger at prioritere biler og lastbilers fremkommelighed uden helt at overveje hvor cykelister skal placere sig, hvis de skal dreje til venstre. Det er til gengæld nemt at dreje til højre. Det er et sted med meget trafik morgen og eftermiddag og det er en ulykke der venter på at ske.


Kongebrovejen har her et underligt forløb for cykelstien. Først skal man kører på indersiden af parkerede biler dernæst skal man kører på ydersiden. Bredden variere og bilerne holder af og til med hjulene på stien. Mange cyklister vælger helt at holde sig på vejen af samme grund.
En nem løsning:Lad cykelstien være permanent på indersiden eller ydersiden af parkerede biler. Lav stien bredere
Tilbage til oversigt

Kongebrovej Kongebrovejen har her et underligt forløb for cykelstien. Først skal man kører på indersiden af parkerede biler dernæst skal man kører på ydersiden. Bredden variere og bilerne holder af og til med hjulene på stien. Mange cyklister vælger helt at holde sig på vejen af samme grund.