Eksemplerne markeret med VCTA er alle samlet ind på min pendlerrute til og fra arbejde. Jeg har samlet både eksempler på gode forhold på cykelstien, eksempler på mindre gode og så er der desværre også steder hvor det er direkte usikkert eller endda farligt. Jeg tror ruten er meget typisk for danske forhold.
Jeg filmede hele ruten og har lavet et kort sammendrag.
T-krydset ved Tonne Kjærsvej og Koldinglandevej er nok det værste eksempel. Her har man valgt et design hvor man både forsøger at prioritere biler og lastbilers fremkommelighed uden helt at overveje hvor cykelister skal placere sig, hvis de skal dreje til venstre. Det er til gengæld nemt at dreje til højre. Det er et sted med meget trafik morgen og eftermiddag og det er en ulykke der venter på at ske.
billed_fil | gade | by | link | cykelrute | Hvad er galt | Nem løsning | God løsning | Alvorlighed | Dato |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Lillebæltsbroen | Middelfart | " Link til kort | VCTA | Hegnet mellem cykelsti og vejen er fjernet. Det er godt for så vidt at det giver lidt mere plads. Det føles dog ret ubehagligt at kører så tæt på modkørende biler. | Rumlestribe på vejen så biler holder lidt mere afstand | Jeg er ikke sikker på man kan lave en rigtig god løsning med de forhold der er. Evt. sænk hastigheden for biler de steder hvor der ikke er fysisk adskillelse | Ulempe | 2025-05-05 |
![]() |
Lillebæltsbroen | Middelfart | " Link til kort | VCTA | Et godt eksempel. Vejarbejde på cykelstien og så bliver der lavet en midlertidig cykelsti på kørebanen. | Er fint | Intet | Godt eksempel | 2025-05-05 |
![]() |
Lillebæltsbroen | Middelfart | " Link til kort | VCTA | Hegnet mellem cykelsti og vejen er fjernet. Det er godt for så vidt at det giver lidt mere plads. Det føles dog ret ubehagligt at kører så tæt på modkørende biler. | Rumlestribe på vejen så biler holder lidt mere afstand | Jeg er ikke sikker på man kan lave en rigtig god løsning med de forhold der er. Evt. sænk hastigheden for biler de steder hvor der ikke er fysisk adskillelse | Ulempe | 2025-05-05 |